Az AIFSZ (Akkreditált Iskolai rendszerű Felsőfokú Szakképzés) megjelenése nemcsak az oktatás és a gazdaság kapcsolatának erősítését jelenti, hanem a középiskolák, felsőoktatási intézmények közötti - eddig nem létező - kapcsolatnak a megteremtését is.
A felsőoktatási képzés alapításának, indításának és folytatásának jogi szabályozása 1997-ben valósult meg (45/1997. (III. 12.) Kormányrendelet az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésről).
A PHARE támogatással és saját erőből fejlesztett képzések indítására először 1998-ban került sor, az első végzős hallgatók 2000 júniusában tettek szakképesítő vizsgát.
Az AIFSZ számokban
32 AIFSZ szakképesítés szerepel az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ), ebből
26 szakmában indítottak, indítanak képzést.
115 indítási engedéllyel rendelkező intézményből
86 szakközépiskola,
29 felsőoktatási intézmény.
7214 fő az AIFSZ képzésekben résztvevők száma, ebből
752 fő már szakképesítő vizsgát tett.
Az AIFSZ jelentése, főbb jellemzői
Államilag elismert és finanszírozott, felsőfokú szakképzés, melynek szakmai programját valamely felsőoktatási intézmény dolgozza ki és akkreditáltatja a Magyar Akkreditációs Bizottsággal (MAB).
Az akkreditáción csak azok a képzések juthatnak át, melyek sok más követelményen túl a szigorú minőségi, minőségbiztosítási előírásoknak is megfelelnek.
A képzést indíthatják: felsőoktatási intézmények és középiskolák (a középiskolák csak a szakot alapító felsőoktatási intézménnyel kötött együttműködési megállapodás alapján).
A képzés indításakor kötött szerződés az intézmény, illetve intézmények között
biztosítja a diákok számára a továbbtanulási lehetőséget, hiszen az AIFSZ szakon a hallgatók, illetve tanulók
kreditpontokat szerezhetnek, melyek
beszámíthatók a "befogadó" felsőoktatási intézmény(ek) meghatározott szakain.
modularitás, rugalmasság, átjárhatóság
A többi képzési formához képest az AIFSZ-ben rejlő újdonság és vonzerő a modularitás, mely egy hármas modulrendszert feltételez az akkreditált iskolai rendszerű képzésekben.
A modulrendszer alapismereti modulokat, kötelező szakmai modulokat és választható speciális modulokat tartalmaz. Az egyes modulok (tantárgyak) elvégzésével kreditek szerezhetők, melyek - továbbtanulás esetén - beszámíthatók a felsőoktatási tanulmányokba.
A képzés rugalmassága abban áll, hogy a megszerzett tudást többirányúan, alternatív módon alkalmazhatja a diák, hiszen a képzést sikeresen befejező előtt két út áll:
vagy elhelyezkedik és így közvetlenül a munkaerőpiacon kamatoztathatja megszerzett ismereteit,
vagy az előre meghatározott felsőoktatási intézmény bizonyos képzésein - az eddig megszerzett kreditpontjai beszámításával - folytathatja tanulmányait.
Az átjárhatóság azt a kapcsolatot jelenti, mely a középiskolák és a felsőoktatási intézmények között alakul ki az AIFSZ-en végzettek továbbtanulásakor.
rövid ciklusú, gyakorlatorientált képzés
Az AIFSZ kiemelkedő jelentőssége a gyakorlatorientáltság és a rövid képzési idő.
A gyakorlatorientált képzés teszi alkalmassá az itt végzett fiatalokat a munkába állásra, akik már a képzés során a szakmai gyakorlatok alkalmával megszerzik azokat a szakmai kompetenciákat, melyeket a munkaerőpiac elvár.
a munkaerőpiac elvárásainak figyelembe vétele
Az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés nagyon fontos jellemzője, hogy olyan szakmákban indítanak képzéseket, melyek a munkaerőpiac által preferáltak, melyekre gazdasági igény mutatkozik - így az alábbi szakterületeken indítanak, indítottak AIFSZ képzéseket:
- műszaki,
- agrár,
- gazdasági-szolgáltatási,
- humán.