"Az elvi kérdéseket már rögtön az első találkozón tisztáztuk, most annak konkrét részleteit tekintettük át, hogy miként érvényesüljön az elv a gyakorlatban" - hangsúlyozta.
Hiller elmondta: a személyi feltételeket már megteremtették ahhoz, hogy az RMDSZ-t bevonják a döntések előkészítésébe. Így például a határon túli magyar oktatásért felelős tanácsadóját az államtitkár az RMDSZ-szel egyeztetve választotta ki.
Közölte, hogy most dolgoznak az oktatásról szóló magyar-román egyezmény tervezetén. "Minden olyan kérdésben amely a romániai magyar nyelvű közoktatást érinti, beleértve természetes a felsőoktatást, konzultálni fogunk az RMDSZ-szel" - mondta. Hozzátette: egy hónap múlva Kolozsvárra is ellátogat.
"Szeretném alaposan megismerni a kolozsvári magyar tudományos életet és a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem tevékenységét" - hangsúlyozta.
A romániai magyar közösség a jövőjét nehezítő gondnak tekinti, hogy a romániai magyar nyelvű oktatásra igen nagy mértékben kihat Magyarország elszívó hatása.
Hiller hangsúlyozta, hogy ez a gond különösen a középfokú oktatást érinti. Közölte, hogy több mint 6000 jelenleg azoknak az erdélyi magyar diákoknak a száma, akik a középiskola utolsó osztályába iratkoznak át valamelyik magyarországi tanintézetbe. "Magyarországi érettségi bizonyítványt szeretnének kapni, mert azt remélik, hogy azzal könnyebben juthatnak be magyarországi felsőoktatási intézménybe" - mondta.
Hiller szerint ez a tendencia meredeken emelkedik, az elmúlt három-négy évben duplájára nőtt az ilyen tanulók száma. "Jogi intézkedéseket nem lehet tenni, a diszkrimináció nem járható út. A megoldást csak az erdélyi magyar nyelvű közép- és felsőoktatás színvonalának emelése jelentheti" - mondta.
Úgy vélte, ha az erdélyi fiatalok valóban versenyképes tudást bizonyító oklevelet, diplomát kapnak odahaza is, ez a trend megtörhet. Hozzátette azonban, hogy a folyamat megállításához és megfordításához hosszú időre lesz szükség.
A magyar kormány egyelőre annyit tehet, hogy az ösztöndíjrendszerrel nem az erdélyi fiatalok elvándorlását ösztönzi, hanem olyan ösztöndíjakat ad, amelyek odahaza segítik az egzisztencia megteremtését, könnyítik a tanulmányok és a tanítómunka elvégzését.
"A határon túli magyar oktatás támogatásának elsőrendű célja, a szülőföldön maradás és boldogulás így érhető el" - mondta Hiller István.
(MTI)