Ugyanakkor az uniós kezdeményezésekhez való csatlakozással mindenki csak nyerhet.
Magyar Bálint első helyen a közoktatásban dolgozó pedagógusok átlagosan 50%-os béremelését emelte ki. Mint mondta: nagy szükség volt erre a bérrendezére; Hiller István hozzátette: a béremelésnek máris megmutatkoztak a hatásai.
Szeptemberben több, eddig betöltetlen pedagógus státuszra volt többszörös jelentkezés. Kérdésre válaszolva a miniszter hozzátette: a közeljövőben ilyen mértékű béremelést nem tart reálisnak, ez így is nagy terhet ró a költségvetésre. Jövőre a minisztérium tervei szerint inkább a pótlékok mértékét, azok arányát a fizetésen belül szeretnék megnövelni, így biztosítva, hogy a tényleges teljesítmény alapján járjon nagyobb jutattás - a közalkalmazotti bértábla ugyanis erre önmagában nem ad lehetőséget.
A közoktatásban a minisztérium nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az alapkészségek elsajátítására a lexikális ismeretek megtanulása helyett. Ennek fontos lépés lesz, hogy a pedagógusoknak nagyobb szabadságot kívánnak adni a tantervek megválasztásán belül - ezentúl a tantervek változtatását csak a fenntartó önkormányzattal kell jóváhagyatni. A miniszter példaként a nemzetközi érettségit említette: ez a világszerte elismert vizsgaforma is elsősorban a problémamegoldó és -felvetési, esszéírási képességeket viszgálja, nem annyira a lexikális ismeretek mennyiségét. Hiller István az egységes tanévkezdés bevezetését emelte ki: így a közoktatás kiszámíthatóbbá válik majd.
Szintén nagyon fontos terület az esélyegyenlőség biztosítása az oktatásban. Mohácsi Viktória személyében augusztus elsejétől miniszteri biztost neveztek ki a hátrányos helyzetben levő iskolák integrációjának elősegítése érdekében. A miniszeri biztos részt vesz a a futó és a jövőben elinduló, a roma gyerekek iskoláztatását elősegítő oktatási Phare programok kidolgozásában és monitorozásban.
Újságírói kérdésre válaszolva Hiller István elmondta: bár a felsőoktatásban a képzési és fenntartási normatíva évek óta súlyos problémák forrása, nagyon kevés az esély arra, hogy erre már a 2003-a költségvetésben megoldás szülessen - de a ciklus végére mindenképpen rendezni szeretnék a kérdést. (A természettudományi karokon a normatíva összege tavaly például olyan alacsony volt, hogy a karok dékánjai a minisztériumhoz fordultak segítségért - sikeresen.) Az idén kezdődő tanévet arra szánják, hogy folyamatosan konzultáljanak a karok vezetőivel, gazdasági vezetőivel hogy 2004-ben már egy egységes koncepció mentén kezdődhessen meg a finanszírozási feszültségek feloldása. A megoldásnak egyébként valószínűleg fontos eleme lesz a képzési és fenntartási költségek szétválasztása, a felsőoktatási intézmények menedzsmentjének és oktatói karának a jelenleginél élesebb elválasztása.
(Educatio Press)