A szakképzési törvény oktatási tárcánál készülő módosító javaslata szerint 2003-tól a szakiskoláknak kötelező lenne felvenniük azokat a fiatalokat, akik találtak maguknak valamely vállalkozásnál gyakorlati helyet . Jakab János, az Oktatási Minisztérium főosztályvezetője szerint a szakiskolák nem kötelesek erre, csak akkor, ha az iskolai tanműhelyekben már nincsen hely. A tanműhelyi viszonyok között azonban a tanulók nem ismerik meg a valós munkakörülményeket, így – amellett, hogy az elmúlt évtizedben mintegy felére csökkent a szakmunkástanulók száma – a szakiskolákból egyre több, nem megfelelően képzett fiatal kerül ki.
A szakképzési hagyományoknak megfelelően Magyarországon a duális képzés erősítése lenne kívánatos, vagyis az elméleti oktatásnak a szakiskolákban, a gyakorlati képzésnek pedig a különböző vállalkozásoknál kellene folynia. A kilencvenes évek előtt a tanulók döntő többsége vállalatoknál sajátította el a gyakorlati tudnivalókat, a rendszerváltozás után újonnan létrejött vagy átalakult vállalkozások azonban nem voltak képesek 5-8 évre előre tervezni, s ezért nem foglalkoztak a munkaerő-képzéssel. Kényszermegoldásként létrejöttek az iskolai tanműhelyek: 1995-re a szakmunkástanulók zöme tanműhelyekben vett részt a gyakorlati képzésben. Míg az 1990/91-es tanévben a diákok közel 18 százaléka tanult iskolai tanműhelyekben, addig jelenleg 45 százalékuk, s csak mintegy 9 százalék gyakorlati képzése folyik úgynevezett üzemi munkahelyen.
Jakab János véleménye szerint a gazdaság ma már elég erős ahhoz, hogy komolyabb szerepet vállaljon a képzésben, sőt a vállalkozásoknak is érdekük, hogy jó munkaerőt képezzenek – maguknak. A módosító javaslat fellazítaná a szakképzés iskolai jellegét, így a vállalkozásoknál folytatott gyakorlati képzés folyamatos térnyerésére lehet számítani.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara tapasztalatai alapján azonban a szakképző iskolák nem érdekeltek abban, hogy a tanulókat kihelyezzék vállalatokhoz (az érvényes tanulói szerződések száma jelenleg mintegy 13 ezer), hiszen ezáltal saját oktatóinak foglalkoztatása kerülhetne veszélybe, a tanműhelyek pedig üresen állnának.
Jakab János szerint viszont a jól képzett szakoktatókra szükségük lesz a vállalkozásoknak is, s a tanműhelyek sem maradnának kihasználatlanok. Az elképzelések szerint ugyanis a csúcstechnológiák oktatása mellett az alapkészségeket – például a szerszámhasználatot – a képzési idő mintegy felében továbbra is az iskolai tanműhelyekben lehetne elsajátítani.